Emma funderar igen

2010-08-03 - 23:14:21
Jag har tänkt (nu igen) på en sak. I södra delen av landet, där räknar man avstånd i minuter och här uppe räknar man i kilometer.
Hur smart är det att räkna i minuter? Det är ju inte alltid säkert att det tar 17 minuter att åka till mormor. Varför inte bara säga att det är 2 mil?
Jag har ofta funderat över det där. Fast på ett sätt är det smart att räkna i minuter, man måste ju lära sig klockan ganska snabbt...

"Bussen går om exakt sju minuter."

"Okej, det tar exakt fyra minuter att gå till hållplatsen."
"Då börjar vi gå om exakt två minuter, då har vi exakt en minut till godo."
"Ja, och missar vi bussen så går det en ny om exakt 27 minuter."

Skulle jag missa bussen om jag ska till stan, så får jag vänta i många timmar... Men bor man i Sveriges minsta kommun, får man räkna med sånt och långa avstånd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0