Fredag den 13:e

2010-08-13 - 01:08:46
För er som har missat det så är det fredag i dag. Fredag den 13:e. Otursdagen nr. 1, enligt många. Jag har länge undrat varför just fredag den 13:e ska vara otursdagen, så jag kollade upp det nu.

Det finns en myt från Jesu tid. Jesus lärjungar var tretton till antalet. Judas, som svek Jesus var den trettonde. Därav talet 13. Senare korsfästes Jesus långfredagen.

En annan myt grundar sig på att ett betydande antal ordenmedlemmar från Tempelherreorden blev fängslade av Filip IV av Frankrike fredagen den 13 oktober 1307 på order av påven Clemens V. Många av dessa torterades och avrättades dessutom.



I den nordiska mytologin finns det berättat om hur sveket och ondskans gud Loke kom som den trettonde gästen till ett gästabud i Valhall. Loke lurade där den blinde Höder att skjuta sin egen bror Balder till döds av en mistelpil.


Rädsla, eller fobi för fredag den 13:e kallas för paraskavedekatriafobi. Det kommer ifrån grekiskan paraskevi (fredag), dekatreis (tretton) och fobi (rädsla).

Den myt som är mest "jordnära" är väl den om Tempelherreorden, om man kan se det så.
Jag vet inte vad ni tycker, men själv så tror jag att den mesta av oturen som kommer ske idag är självförvållat. Mycket pga. vetskapen att det är just fredag den 13:e.
Jag ska dessutom se film ikväll (alltså om typ tio timmar haha). Fredag den 13:e. Hur perfekt som helst! Det är inte planerat så att jag skulle se den filmen just ikväll, det bara blev så!

Kommentarer
Postat av: Lavransmichelle

I LOVE THIS PAGE. IT LOOKS REALLY NICE. KEEP IT UP

2010-12-21 @ 11:03:36
URL: http://lavransmichelle.blogbow.com

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0