Blåmärke, blåning, hematom, blodutgjutelse, ähh whatever

2010-07-19 - 15:46:06
Alla dessa blåmärken som jag har. Får ju dom så lätt. Hade lite tråkigt så jag räknade alla som jag kunde hitta, 21 stycken fina blåmärken. Något ska väl jag också kunna få skryta om..!

Men vem vill läsa om blåmärken?? Nä tänkte väl det... Men just för tillfället så får ni stå ut med att läsa om blåmärken, eller blåningar som man säger här men ingen fattar vad det är. Vist går det fint?

Ett blåmärke (eller hematom) är en utgjutning av blod i huden orsakad av brustna mindre blodkärl, kapillärer, vanligen efter fysisk påverkan som stötar eller slag.
Färgen på det röda blodet blir blåaktig när ljuset filtreras genom huden, då ljus med kortare våglängd har lättare att tränga igenom. När skadan läker och blodet börjar brytas ner och återabsorberas, ändrar blåmärket utseende. Märket försvinner gradvis under cirka 2 veckor; under den tiden kan det ändra färg från rödaktigt till blåsvart till grönt eller gult, och slutligen en svagt brun fläck som bleknar bort. Den gulaktiga färg som blåmärken antar efter en tid beror på ämnet bilirubin, som är en nedbrytningsprodukt av hemoglobin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0