Diagnos: MÖRDAD av Peter Gissy

2010-12-08 - 01:05:34
Första knivmordet sker utomhus en stormig natt i centrala Göteborg. Det andra mitt i ett bostadsområde. Allmänheten är livrädd. Gärningsmannen går fri på gatorna medan polisen står maktlös när ytterligare ett dödsfall sker.
Akutläkare Robert Krüger, nyligen hemkommen från utlandstjänst med Läkare utan gränser i Somalia, blir oförskyllt indragen i polisjakten på mördaren medan han försöker ordna upp det trasliga samlivet med sambon Jonna och drygt ettåriga dottern Hilda.

Robert inleder motvilligt ett samarbete med den lynniga kriminalinspektören Mia Baltzardotter vid Göteborgspolisen för att kunna ringa in förövaren.
Överraskande vändningar, högt tempo och stor dramatik är ingredienserna i Peter Gissys suggestiva kriminalroman. Här introduceras den nya hjälten Robert Krüger, som arbetar som akutläkare vid Shalgrenska universitetssjukhusets akutintag i Göteborg.

Jag läste den här boken för några år sen, men jag tycker ändå att den är värd att ta med här. Dels för att den är spännande och dels för att jag har läst/ håller på att läsa dom andra två böckerna i serien.
Boken är lätt att läsa, det är korta kapitel och inget massa onödigt tjafs.


Många kriminalare kan vara ganska överdrivna och inte allt för trovärdiga, men Diagnos: MÖRDAD är, enligt mig, väldigt trovärdig. Dessutom får man följa det mesta ur en läkares perspektiv, vilket gör boken lite annorlunda. Och annorlunda är bra!

Ibörjan var jag inte så intresserad av att läsa boken, tyckte inte att den verkade särskillt spännande. Jag har tagit tillbaka allt det där, nu har jag läste boken två eller tre gånger. När jag upptäckte att det fanns fler Robert Krüger-deckar, ja då var det bara att fortsätta.

http://www.ginza.se/Archive/Images/item_img_verylarge/602094.jpg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0