Anne Franks dagbok

2010-12-30 - 12:17:30
Anne Franks dagbok är ett av de viktigaste dokumenten från Förintelsen.
I denna utgåva av Anne Franks dagbok återfinns dagboksanteckningar som tidigare lyfts ut av Annes far, Otto Frank.
Dessa textställen utgör drygt trettio procent av boken och understryker att Anne först och främst var tonårsflicka och en människa- inte en symbol.

Anne Frank föddes den 12 juni 1929. Sommaren 1942 gick hon och hennes familj under jorden, på flykt undan nazisterna. Annde var då tretton år och i dagboken får vi följa hennes utveckling till ung kvinna och skarpögd iakttagare av den mänskliga naturen. I augusti 1944 avslöjades gömstället. Anne Frank dog i Bergen-Belsen tre månader före sin sextonårsdag.

Jag läste ut denna boken på knappt ett dygn. Det gick inte att lägga ifrån sig boken. Det är inte den mest spännande bok jag har läst, men själva handlingen i sig gör att man inte kan sluta läsa. Hur klarar man av att vara gömd sådär i över två år? Det går inte att tänka sig in i Annes situation heller, jag är inte direkt jagad av nazister...

Jag har läst boken en gång tidigare, men då tyckte jag inte alls om den. Det var drygt att läsa dagboksanteckningar och det hände inget speciellt. Men uppenbarligen så har jag ändrat uppfattning.


Kommentarer
Postat av: hanna

jag heter hanna jag läser anne franks dagbok jag har gjort den här boken fast jag är 698 år gammal och jag kommer till sala på fredag kl 20.00 hejdå och ta med litte mat

2011-04-04 @ 16:23:48
URL: http://anna ginas show
Postat av: mmm

är 699 år

2012-09-21 @ 21:27:11

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0