Universum

2010-08-24 - 12:52:59
Nånting som alltid har intresserat mig är rymden, universum. Jag har så länge jag kan minnas ofta diskuterat med pappa om rymden och saker som hör dit. Det tar aldrig slut. Dom få gånger som universum var på schemat på skolan så var jag som gladast! Det första jag gjorde när vi fick Fysikböckerna var att blädra upp kapitlet om universum.



När jag var mindre så ville jag bli rymdforskare. Det var min stora dröm. Det är i och för sig min dröm fortfarande, men jag får nog behålla det som en dröm.
Eller att få åka ut i rymden... Vem skulle inte vilja det?

Det är ändå lite svårt att förstå hur stort universum är. Oändligt. Det går inte att tänka sig! Men det som stör mig mest är att dom säger att universum expanderar, alltså blir större. Det går ju inte med nått som är oändligt? Jag vet att dom menar att alla galaxer, stjärnor, himlakroppar, allt, åker i från varandra så avstånden blir större, men det låter ändå fel i mina öron att säga att universum expanderar.



Jag äger ju till och med en stjärnkikare, en kass sådan. Ni vet på den tiden som man sålde jultidningar... Jag valde mig en stjärnkikare!
Den ligger nerpackad i sin kartong nere i källaren, men jag funderar på att ta upp den nån kväll och kolla om den verkligen är så dålig som jag minns. Får göra det nån molnfri kväll.


Kommentarer
Postat av: Åke Forsmark

Självklart är billiga stjärnkikare värdelösa. Du kan se månen, eller Mars och Venus som suddiga punkter. Den händige gör förstås sin egen spegelreflektor. Jag hade faktiskt en instruktion hur man skulle slipa sin egen spegellins. Men man ser nog inte mycket mer i en sådan, om inte annat så suddar atmosfären till en hel del. Bättre titta på bilder på internet i så fall.


Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0