Schindler's List

2010-09-29 - 22:48:50
Har sett klart Schindler's List ikväll. En mycket bra film faktiskt. Svart-vit och allt, med en liten röd flicka som syns ibland. Handlar om judarna och 2:a världskriget, kortfattat.
Jag trodde först att filmen skulle vara skitdålig, helst när den var svart-vit men visst är det tillåtet att ändra sig? Och eftersom att den bygger på verklighet så blir den ännu bättre.

Vi får ta del av den oförglömliga, sanna historien om den gåtfulle Oscar Schindler, medlem i nazistpartiet, kvinnokarl och krigsprofitör som räddade över 1 100 judar undan förintelsen. Det är berättelsen om en man som gjorde en insatts - och om de som överlevde en av de mörkaste kapitlen i mänsklighetens historia på grund av vad han gjorde.

Titeln syftar på Schindlers namnlista över judar som han räddade genom att de fick arbeta i hans fabrik istället för att skickas till läger. Filmen är baserad på en verklighetsbaserad roman av den australiske författaren Thomas Keneally. Boken gavs först ut som Schindler's Ark på engelska, men har senare publicerats under samma namn som filmen.


Filmen är tre timmar lång, men lätt värd att se. Jag kan säga det hundra gånger till men jag tror att många skulle bli lite less då...
Nu hoppas jag bara på att Johan kan fixa hem Anne Franks Dagbok också nån dag så jag får se den med igen. Vi såg den en gång på skolan i Bjurholm och filmen etsade sig fast i min hjärna.
Jag har alltid varit intresserad av vad som hände under 2:a världskriget. Därav mitt intresse av dom tidigare nämnda filmerna.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0